Saturday, November 27, 2010

Siapa Nak Cepat KAYA!!



Salam...
hari neh aku nak cakap sikit pasal haiwan atas neh...
aku dapat tau yang haiwan neh boleh buat kita kaya...
persoalan nya betul ke tidak....
jawapan nya kebanyakannya,YA!
Ya!Binatang neh boleh buatkan seseorang itu kaya...
tapi,tengok keadaan binatang tu la...
aku ada search kat wikipedia tentang cicak neh..
boleh tahan jugak la informasi2 tentang cicak neh yang aku dapat...
antaranya ialah:-

Tokek adalah sejenis cicak yang terdapat di timur laut India dan Bangladesh, seluruh Asia Tenggara, Filipina hingga Indonesia dan New Guinea Barat.
"Nama binomial:Gekko gecko (Linnaeus, 1758)"
Dalam bahasa lain haiwan ini disebut sebagai téko atau tekék (bahasa Jawa), tokék (bahasa Sunda), dan tokay gecko atau tucktoo (bahasa Inggeris).

Persoalannya,apa yang best sangat cicak neh?apa yang spesel tantang cicak neh?
jawapannya:-

DAGING TOKEK = mampu merawat penyakit asma dan penyakit kulit seperti kudis, gatal-gatal dll..

LIDAH DAN HEMPEDU TOKEK = di kaji mampu menyembuhkan HIV AIDS dan di sebabkan hal ini harga tokek mencecah jutaan ringgit seekor.


aku jugak ada dapat informasi tentang harga Cicak neh:-

HARGA TERBARU UNTUK TOKEK !!

400g = rm 400K
500g = rm 800K
600g = rm 1 JUTA
700g = rm 2 JUTA
800g = rm 3 JUTA
900g = rm 4 JUTA
1kg = rm 8 JUTA
2kg = rm 13 JUTA

informasi2 tu aku dapat dari Facebook...huhuhuhu....

"Cecak yang berukuran besar, berkepala besar. Panjang total mencapai 340 mm, hampir setengahnya adalah ekornya.

Dorsal (sisi punggung) kasar, dengan banyak bintil besar-besar. Abu-abu kebiruan sampai kecoklatan, dengan bintik-bintik berwarna merah bata sampai jingga. Ventral (perut, sisi bawah tubuh) abu-abu biru keputihan atau kekuningan. Ekor membulat, dengan enam baris bintil; berbelang-belang.

Jari-jari kaki depan dan belakang dilengkapi dengan bantalan pengisap yang disebut scansor, yang terletak di sisi bawah jari. Gunanya untuk melekat pada permukaan yang licin. Maka, dari sisi atas jari-jari tokek nampak melebar."-informasi2 dari wikipedia..

nah...tu aje la yang aku dapat tentang cicak Tokek neh...

lain masa aku cerita tentang benda lain pulak...hahahahahaha..

tapi sebelum tu,aku bagi la org2 yang view aku punya page neh menjamu gambar2 Cicak Tokek yang aku dapat dari internet..hahaha

ok...semoga hepi tengok gambar2 neh n cuba2 la carik kat tempat korg kot2 ada terjumpa n boleh jual kan...hohohoho







Wassalam!!!^^Y



No comments:

Post a Comment